Időpont: Kedd 18:30

Bevezetés a közgazdaságtanba

Előadó: Prof. Dr. Farkas Beáta, Dékán, SZTE, Gazdaságtudományi Kar

 

A kurzus célja, hogy közgazdasági alapismereteket adjon, és ezáltal segítse a hallgatókat abban, hogy jobban megértsék a gazdasági, társadalmi folyamatokat, valamint fejlessze a problémamegoldó képességüket.

 

1.      Mi is az a közgazdaságtan: a közgazdaságtan tárgyának a bemutatása

2.      A piacgazdaság működésének lényege, a reálgazdasági és pénzügyi folyamatok

3.      Fogyasztói döntések és a vállalatok viselkedése, verseny és társadalmi jólét

4.      Pénzügyi rendszer és monetáris politika

5.      Alapvető makroökonómiai fogalmak (GDP, infláció stb.) és összefüggések

6.      Gazdasági növekedés, munkanélküliség, foglalkoztatáspolitika

7.      Árstabilitás, infláció, költségvetési politika

8.      Nemzetközi gazdasági kapcsolatok és nemzetközi pénzügyi rendszer

9.      Globalizáció, a multinacionális vállalatok szerepe

10.  Nemzetközi gazdasági szervezetek (OECD, WTO, IMF, Világbank) és regionális integrációk (pl. NAFTA, MERCOSUR, ASEAN)

11.  Az európai integráció: aktuális folyamatok

12.  Az euróövezet helyzete és az integráció jövője

 

Introduction to economics

 

The aim of the course is to give basic knowledge on economics to promote the understanding of economic and social processes and the problem solving capacity of students.

 

1. Outline of the course, the subject of economics: the fundamental economic problem

2. Market mechanism, real and monetary sectors

3. Consumer decisions and behaviour of the firms, coordination of welfare

4. Financial system and state budget

5. Macroeconomic equilibrium, the problem of aggregation, basic terms in macroeconomics (GDP, inflation rate etc.)

6. Economic growth, unemployment and employment policy

7. Price stability, inflation, financial policy

8. The open economy, international economic relations, the balance of payments, exchange rates

9. Globalization, the role of multinational enterprises

10. International economic organizations (OECD, WTO, World Bank, IMF) and regional economic integration (e.g. NAFTA, MERCOSUR, ASEAN)

11. European economic integration: current issues

12. European Monetary Union and the future of economic integration

 


Időpont: Szerda 18:00

Bioetika

Előadó: Prof. Dr. Dux László, SZTE, Általános Orvostudományi Kar

A kurzus célja, a szakkollégiumi hallgatók tárgyi ismereteinek, probléma-felismerő és probléma-megoldó képességének, érvelési és vitakultúrájának erősítése a bioetika területén. A bevezető foglalkozások az etikai, erkölcsi normák, szabályok, kódexek jellegzetességeit, stabil, illetve dinamikus jellegzetességeit foglalják össze. A modern orvos-biológia tudományok alapkérdései rövid összefoglalásra kerülnek — elsősorban a nem szakirányú képzésben résztvevő hallgatók számára. A bioetika részletes tárgyalása során az élet kezdete és vége körüli etikai kérdések, az orvos-egészségügyi vizsgálatok, kezelések, kutatások etikai aspektusai, a globalizáció, piacgazdaság. a média bioetikai hatásai szintén áttekintésre kerülnek. Konkrét etikai esetek, dilemmák megtárgyalása hozzásegíti a kurzus hallgatóit önálló értékválasztásuk, valláserkölcsi alapokon nyugvó ítéletalkotásuk megerősítéséhez.

 

1.      Biológiai alapok, élő- és élettelen rendszerek, termodinamikai megfontolások

2.      Törvény, Erkölcs, Etika, Bioetika, Szabályozási keretek, nemzetközi egyezmények

3.      Bioetikai kérdések a nagyobb vallásokban, a Katolikus Egyház bioetikai alapvetése

4.      Biológiai alkalmazkodás, betegség, halál, újraélesztés, transzplantáció, eutanázia, terminális palliatív medicina

5.      Az életkezdet bioetikai kérdései, abortusz, intrauterin diagnosztika és terápia, in vitro megtermékenyítés, asszisztált reprodukció, klónozás

6.      Örökletes betegségek, genetikai vizsgálatok és tanácsadás, eugenetika

7.      Mentális zavarok, pszichiátriai betegségek, szocializációs problémák, integráció, szegregáció, psychotróp drogok, kábítószer visszaélés

8.      A biológiai teljesítőképesség mesterséges kiterjesztése, dopping, az „örök fiatalság” és „tökéletes test” kultusza, a média és kommunikáció szerepe

9.      A piacgazdaság bioetikai aspektusai, gyógyszeripar, állatkísérletek és embereken végzett vizsgálatok, preventív orvoslás, alternatív orvoslás

10.  Társadalmi-gazdasági aspektusok, politikai környezet, egészségügyi ellátó rendszerek, kettős lojalitás kérdései, demográfiai kihívások, migráció, környezetvédelem

11.  Esetmegbeszélés, konzultáció

12.  Záróvizsga

 

Bioethics course

 

1.      Biological backgrounds, Living-, Non-living systems,  Thermodynamic considerations

2.      Law, Moral, Ethics, Bioethics, Framework of regulations, International treaties in the field

3.      Bioethical issues in the main religions, Bioethical cornerstones of the Roman Catholic Church

4.      Biological adaptation, Disease, Death, Resuscitation, Transplantation, Euthanasia, Terminal Palliative Medical Treatments

5.      Bioethical issues at the beginning of life, Abortion, Intrauterine diganostics and therapy, In vitro fertilization, Assisted reproduction, Cloning

6.      Inherited diseases, Genetic testing and counselling, Eugenetics

7.      Mental disorders, Psychiatric diseases, Socialization issues, Integration, Segregation, Psychotropic drugs, Drug abuse

8.       Arteficial expansion of biological capacities, Doping, Cultic respect for everlasting youth and perfect body, Role of the media and communication

9.      Bioethical aspects of market economy, Pharma industry,  Experiments with animals, humans, Preventive medicine, Alternative medicine

10.  Socio-economical aspects, Political environment,  Healthcare systems, Dual-loyalty issues, Demographical challenges, Migration, Environmental protection

11.  Case- discussions, consultation

12.  Course examination


Időpont: 2017. 11. 11.


A monoteista vallások

 

A tantárgy célja:
A tantárgy célja, hogy a hallgatók bevezetést nyerjenek a három nagy monoteista vallás (zsidóság, kereszténység, iszlám) történelmébe és hittani rendszerébe, ezáltal meg tudják ragadni, melyek a párbeszéd lehetséges útjai, módozatai. Emellett cél a kritikai szemlélet kialakítása, a reális és hiteles kép megalkotása a szóban forgó vallásokról, különös tekintettel a közbeszédben és -gondolkodásban fellelhető negatív előítéletekre és torz sztereotípiákra.

A tantárgy tartalma, témái:
A tanegység három tematikus blokkra bomlik (A zsidóság; Az iszlám; A párbeszéd). Mindegyik először történeti bevezetést kínál az adott témába, majd a zsidóság és az iszlám esetében megvizsgálja a hitelvi és hitéleti alapokat, végül kitekint a magyarországi helyzetre; a párbeszéd esetében pedig felmutatja a fő területeket, kiemelve azok relevanciáját, végezetül pedig kitekintést nyújt a több, nem keresztény vallás, illetve nem vallásos világnézet irányában.

 

Ajánlott irodalom:

Glasenapp, H. von., Az öt világvallás, Akkord, Budapest 2012.

Korpics, M. – Wildmann, J. (szerk.), Vallások és egyházak az egyesült Európában – Magyarország, Typotex, Budapest 2010.

Nagypál, Sz. (szerk.), Az ökumenikus és a vallásközi párbeszéd útja. Hivatalos egyházi megnyilatkozások (Békés Gellért Ökumenikus Könyvek I), L’Harmattan, Budapest 2009.

Nagypál, Sz. (szerk.), Vallásközi párbeszéd a vallások szemszögéből (Békés Gellért Ökumenikus Könyvek III), L’Harmattan, Budapest 2011. 

Dobos, K. D. – Nagypál, Sz. (szerk.), Kizöldülő olajfa. Hivatalos megnyilatkozások a zsidó-keresztény párbeszédben (Békés Gellért Ökumenikus Könyvek IV), L’Harmattan, Budapest 2012.

Nagypál, Sz. (szerk.), Tekintettel. Vallásközi segédkönyv (Békés Gellért Ökumenikus Könyvek V), L’Harmattan, Budapest 2012.

Self, D., Vallások világa, Athenaeum, Budapest 2009.

Theissen, G., Az első keresztyének vallása. Az őskeresztyén vallás elemzése és vallástörténeti leírása, Kálvin, Budapest 2001.

II. Vatikáni Zsinat, Nostra aetate, http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=9



A monoteista vallások

 

 

 

 

I. blokk

9:00–10:45

A zsidóság

a) Történeti bevezetés

– A zsidóság eredete a történeti kutatások fényében

– A Tanach keletkezése

– A szóbeli Tóra kiforrása és Jézus-korabeli rabbinikus zsidóság

– A kereszténység születése a zsidóságon belül

– A Jeruzsálem pusztulása utáni történeti folyamat (a talmudi bölcsek, az európai diaspóra kialakulása)

– Közép- és újkori zsidó filozófia

 

b) Hittani bevezetés

– A zsidó hit forrásai

– Az Istentől elrendelt ünnepek és az egyéb vallási ünnepek

– Hittani alapkijelentések

– Kortárs ágazatok és az ezekhez kapcsolódó szokások

– A magyarországi helyzet

II. blokk

11:00–12:45

Az iszlám

a) Történeti bevezetés

– Az Arab-félsziget a VI–VII. században

A Próféta élete és a Korán születése

– A kalifák kora

– Az iszlám terjeszkedése a közép- és újkorban

– Az iszlám tudomány, kultúra és kihatása az európai művelődésre, művészetre

A XIX–XX. századi feszültségek (fundamentalizmus, terrorizmus, nacionalizmus, modern államalakulatok)

 

b) Hittani bevezetés

– A Korán kinyilatkoztatása

– A hit hat oszlopa

– Az iszlám öt pillére

Kortárs ágazatok és jellemzőik

– A magyarországi helyzet

III. blokk

13:00–14:45

Párbeszéd a zsidóság, a kereszténység és az iszlám között

a) Történeti bevezetés

– A vallásközi párbeszéd születése

– A Katolikus Egyház és a II. Vatikáni Zsinat (Nostra aetate)

– Az aktuális helyzet

 

b) A párbeszéd kiemelkedő területei

– A béke oszlopai és a párbeszéd

– Társadalmi, kulturális és oktatási területek

– Új távlatok: gazdasági, ökológiai és antropológiai válság

 

c) Kitekintés

– A párbeszéd és a keleti vallások

– A párbeszéd és az új vallások

– Párbeszéd az új ateizmussal

 

 






Új időpont lehetőség: November 18. 



SZTE BTK Neveléstudományi Intézet                                                           

D. Molnár Éva                                                                                

habilitált egyetemi docens

E-mail: medu@edpsy.u-szeged.hu

Tanulásmódszertan

Az önszabályozott tanulás fejlesztése

A kurzus időpontja: 2017. 10. 28. 

 

A kurzus célja:

A tanulás modern értelmezése, a tanulás folyamatának megismerése és megfigyelése, az önszabályozott tanulás fejlesztésének lehetőségei.

A kurzus végén a hallgatók képesek lesznek saját tanulási folyamatuk tudatos megfigyelésére és irányítására, tanulásuk hatékonyabbá tételére.

A kurzus tematikája:

Ismerkedés, a félév teljesítésének megbeszélése. A tanulással kapcsolatos nézetek feltárása

Az önszabályozás képessége. Az önszabályozott tanulás modellje

A tanulást akadályozó/hátráltató stratégiák

Hatékony kognitív stratégiák a tanulásban

Emocionális és motivációs stratégiák és alkalmazásuk

A kurzus teljesítésének feltételei:

·      Órán való aktív részvétel.

·      Napló készítése egy konkrét tanulási folyamat megfigyeléséről. A naplót egy saját tanulási esemény megfigyeléséről kell elkészíteni, amelynek lényege a tanulási stratégiák, a tanuláshoz kapcsolódó motiváció és emóció megfigyelése, tudatosítása és írásos rögzítése. A tanulási folyamat három mozzanatát kell rögzíteni: a tanulás kezdetét, közepét és végét. Mindhárom tanulási mozzanat során a tudásról, a tanulási stratégiákról, illetve a tanuláshoz kapcsolódó attitűdről (motívumokról és érzésekről) kell beszámolni. A tanulási folyamatról 2-3 oldalas naplót kell készíteni (Times New Roman 12-es betűtípus, 2,5-ös margók, másfeles sorköz).

 

Irodalom:

D. Molnár Éva (2013): Tudatos fejlődés. Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Deli Éva és Buda Mariann (2007): Tanulástanítás? Élvezetes tanulás. Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest.

Grüning, C. (2011): Az eredményes tanulás titka. Hogyan javíthatunk olvasási és tanulási képességeinken? Partvonal, Budapest.

Metzig, W. és Schuster, M. (2003): Tanuljunk meg tanulni! Medicina Kiadó, Budapest.

Oroszlány Péter (2000). Könyv a tanulásról. AKG Kiadó, Budapest.