A kurzus célja, hogy a hallgató teljesebb képet kapjon a teológia fogalmáról, a teológiai gondolkodás és megközelítés sajátos történetéről, megismerje elemeit, kapcsolatát más szellemtudományokkal, és világosabb fogalmi készlettel rendelkezzék a hit alapjainak feltérképezésére. Célunk, hogy a hallgató megismerve a teológia gyökereit és forrásait, képes legyen megérteni és a mai nyelven megfogalmazni a keresztény hit legalapvetőbb tételeit, és szellemtudományi 

A kurzus metódusa problémafölvetésből és dialógusra alapozott megközelítésből áll. A hallgató a kurzus végén 1, 5 – 3 oldalas, a témához kapcsolódó mikro kutatásról ad számot.

Témafelelős: Hess István, STL, STD

1. MI A TEOLÓGIA? /3 téma – 3 alkalom/

- Teológia és hit?  

- Teológia mint tudomány, 

- Teológia és Egyház

2. A TEOLÓGIA ALAPVETŐ KÉRDÉSE /2 téma – 2 alkalom/

- Az alapkérdés alanya

- Az alapkérdés állítása

3. ÚTBAN A VÁLASZ FELÉ //2 téma – 2 alkalom/

- források vizsgálata

- az idők jeleinek vizsgálata

4. ÖSSZEFÜGGÉSE, BELSŐ KONVERGENCIA /2 téma – 2 alkalom/

- A teológia tanrendszere

- Hittudomány, hitélet

5. KONKLUZÍV VIZSGÁLAT ÉS REFLEXIO /10/


IRODALOM OLVASÁSRA, ALAPOZÁSRA

  • ALSZEGHY ZOLTÁN, Bevezetés a teológiába, in Teológiai Vázlatok, 3. kötet SZIT, Bp. 1983. 
  • ANCSIN ISTVÁN – BOROS ISTVÁN, Bevezetés a teológiába, AVKF, Vác 2007.
  • A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Diós István (szerk.) Szent István Társulat 
  • - Dei Verbum – dogmatikai konstitúció


Az ajánlott irodalom listáját a kurzust felvevő hallgatók részére rendelkezésre áll.

Az önszabályozott tanulás fejlesztése

Oktató: D. Molnár Éva

A kurzus időpontja: kéthetente keddenként: 18-19,30. 


A kurzus célja

A tanulás modern értelmezése, a tanulás folyamatának megismerése és megfigyelése, az önszabályozott tanulás fejlesztésének lehetőségei. 

A kurzus végén a hallgatók képesek lesznek saját tanulási folyamatuk tudatos megfigyelésére és irányítására, tanulásuk hatékonyabbá tételére. 


A kurzus tematikája 

  • Ismerkedés, a félév teljesítésének megbeszélése. A tanulással kapcsolatos nézetek feltárása
  • Az önszabályozás képessége. Az önszabályozott tanulás modellje
  • A tanulást akadályozó/hátráltató stratégiák
  • Hatékony kognitív stratégiák a tanulásban
  • Emocionális és motivációs stratégiák és alkalmazásuk


A kurzus teljesítésének feltételei

  • Órán való aktív részvétel.
  • Napló készítése egy konkrét tanulási folyamat megfigyeléséről. A naplót egy saját tanulási esemény megfigyeléséről kell elkészíteni, amelynek lényege a tanulási stratégiák, a tanuláshoz kapcsolódó motiváció és emóció megfigyelése, tudatosítása és írásos rögzítése. A tanulási folyamat három mozzanatát kell rögzíteni: a tanulás kezdetét, közepét és végét. Mindhárom tanulási mozzanat során a tudásról, a tanulási stratégiákról, illetve a tanuláshoz kapcsolódó attitűdről (motívumokról és érzésekről) kell beszámolni. A tanulási folyamatról 2-3 oldalas naplót kell készíteni (Times New Roman 12-es betűtípus, 2,5-ös margók, másfeles sorköz). 


Irodalom

  • D. Molnár Éva (2013): Tudatos fejlődés. Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó, Budapest. 
  • Deli Éva és Buda Mariann (2007): Tanulástanítás? Élvezetes tanulás. Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest. 
  • Grüning, C. (2011): Az eredményes tanulás titka. Hogyan javíthatunk olvasási és tanulási képességeinken? Partvonal, Budapest. 
  • Metzig, W. és Schuster, M. (2003): Tanuljunk meg tanulni! Medicina Kiadó, Budapest. 
  • Oroszlány Péter (2000). Könyv a tanulásról. AKG Kiadó, Budapest. 

Oktató : Varga Péter Kálmán


A tárgy célja

A kurzus célja felkészíteni a hallgatót a filozófia tanulmányozására azáltal, hogy bemutatja a filozófia módszerét, szakkifejezéseit, a többi tudományokhoz és a valláshoz való viszonyát, továbbá főbb vonalaiban ismereteti a fontosabb filozófiai irányzatokat. Ezzel hozzásegíti a hallgatókat ahhoz, hogy a továbbiakban a filozófiai tárgyakat könnyebben megértsék, jobban eligazodjanak a filozófia sajátos világában, továbbá képesek legyenek a választott szakmájuk gyakolása során felmerülő kérdések filozófiai aspektusainak felismerésére.


Fejlesztendő kompetenciák: 

  • megismerni a filozófia szakkifejezéseit, részeit, a többi tudományokhoz való viszonyát
  • a felmerülő filozófiai problémák felismerése és filozófiai jellegű válaszok megfogalmazásának képessége
  • a további folozófiai jellegű kurzusokon történő aktív és értő részvétel képességének kialakítása


A tárgy tematikája:

1. A filozófia fogalma, mibenléte – a filozófia és a szaktudományok – filozófia és vallás – filozófia és kereszténység

2. A létfilozófia alapfogalmai – történeti áttekintés – Arisztotelész : actus-potentia, szubsztancia-accidens, a kategóriák, anyag-forma, lényeg-lét – okok

3. A transzcendentálék – az univerzálé probléma –  a természetfilozófia alapkérdései : tér, idő, szervetlen és szerves létezés, teleológia

4. Énfilozófia: empirizmus és racionalizmus – Kant kopernikuszi fordulata – a megismerés szerkezete Kantnál, a kanti metafizika-kritika. A kanti metafizika-kritika kritikája

5.A hegeli filozófia alapfogalmai – a metafizika megkérdőjelezése : pozitivizmus és neopozitivizmus

6. Az ember problémája : az emberi jelenség – természeti-, társadalmi valóság, történetiség

7. Test és lélek – halál – halhatatlanság

8. Az etika alapfogalmai akaratszabadság – lelkiismeret – norma, célok és kötelességek – szabadság - erkölcs és hit - a bűn

9. Társadalom és etika – szerződéselméletek – liberalizmus – szocializmus – emberi jogok

10. Teodicea – istenérvek: kozmológiai érvek, az ontológiai istenérv, valláskritika


Tankönyv

Anzenbacher, Arno: Bevezetés a filozófiába, Budapest: Herder, 1992


Ajánlott irodalom

  • Jaspers, Karl: Bevezetés a filozófiába. Budapest, Európa, 1996, 
  • Furst, Maria: Bevezetés a filozófiába. Ikon Kiadó, Budapest, 1993., 
  • Russell, Bertrand: A filozófia alapproblémái. Budapest, Kossuth, 1996., 
  • Steiger Kornél (szerk.): Bevezetés a filozófiába. Szöveggyűjtemény. Holnap Kiadó, Budapest, 1992., 
  • Warburton,  Nigel: Bevezetés a filozófiába, Budapest: Kossuth Kiadó, 2000., 

Oktató: dr. Keszeli Sándor

A kurzus céljai

A diákok szert tegyenek a tudományos munka írásához elengedhetetlenül szükséges alapismeretekre, valamint elemi jártasságra annak végzésében.

A kurzus tematikus felépítése

1. A tudományos metodológia fogalma, célja

2. A tudományos munka főbb típusai

3. A tudományos munka lépéseinek áttekintése, a gyakorlati feladatok megbeszélése

4. A témaválasztás

5. A kutatási téma helyzetének leírása

6. Anyaggyűjtés

7. Könyvtárhasználat

8. Vázlatkészítés

9. Piszkozat készítése

10. A piszkozat felülvizsgálata, javítása

11. A dolgozat végső kidolgozása

12. Egyéb gyakorlati tanácsok a tudományos munka végzéséhez


Irodalom

  • Eco, Umberto, Hogyan írjunk szakdolgozatot?, Kairosz, Budapest, 2002.
  • Keszeli S., Bevezetés a tudományos metodológiába, [kézirat] 2012.


Feladatok

A kurzus résztvevői a tudományos munka egyes lépéseivel kapcsolatos konkrét feladatokat a félév során kapják meg a szaktanártól.


A félév értékelése 

A féléves feladatok elvégzése, és dokumentációja alapján történik.